Развој лука Јивани: Трансформација регионалне трговине и безбедности на обали Пакистана. Откријте како ће ова амбициозна иницијатива променити економске, геополитичке и технолошке пејзаже. (2025)
- Увод: Стратешка важност луке Јивани
- Историјска позадиа и генеза пројекта
- Кључни учесници и званична партнерства
- Планови инфраструктуре и технолошке иновације
- Економски утицај: Трговина, запослење и регионални раст
- Геополитичке импликације и сигурносна разматрања
- Еколошке процене и иницијативе одрживости
- Упоредна анализа: Јивани vs. Гвадар и друге регионалне луке
- Јавни интерес и тржишне прогнозе: Пројекције раста до 2030
- Будућа перспектива: Изазови, могућности и дугорочна визија
- Извори и референце
Увод: Стратешка важност луке Јивани
Лука Јивани, која се налази на југозападној обали Пакистана у близини границе са Ираном, израста у место све већег стратешког и економског интереса 2025. године. Њена близина Ормуском протоку – једној од најважнијих поморских тачака за глобалне испоруке нафте – наглашава њен потенцијални значај за регионалну трговину и безбедност. Лука се налази приближно 80 километара западно од луке Гвадар, другог великог поморског чворишта, и позиционирана је да допуни шире амбиције Пакистана за економском повезаношћу и развојем поморске инфраструктуре.
Влада Пакистана је идентификовала Јивани као кључну тачку у својој дугорочној стратегији развоја обале, настојећи да искористи њену локацију и за комерцијалне и за безбедносне сврхе. Развој луке се разматра у оквиру оквира Кинеско-пакистанског економског коридора (CPEC), који је главна компонента Кинијне иницијативе Појас и пут, која стреми да побољша регионалну повезаност и трговину. Док Гвадар остаје централно место поморских амбиција CPEC-а, Јивани се све више сматра комплементарном имовином, која нуди додатни капацитет и стратешку дубину дуж обале Аравију.
У 2025. години, званични планови и изјаве Министарства морских послова Владе Пакистана истичу потенцијал Јиванија да служи као вишенаменска лука, подржавајући комерцијалну поморску пловидбу, рибарство и потенцијално поморске операције. Развој луке се такође види као средство за подстицање економског раста у недовољно развијеној провинцији Балочистан, пружајући нове прилике за локално запошљавање и инвестиције у инфраструктуру. Агенција за луку Гвадар, која надгледа велике лукаске пројекте у региону, указала је на то да би експанзија Јиванија могла помоћи у ублажавању гужве у Гвадару и разноврсности поморске логистичке мреже Пакистана.
С аспекта безбедности, положај Јиванија у близини границе са Пакистаном и Ираном и његова близина међународним поморским путевима чини га стратешки вредним за праћење поморског саобраћаја и чување националних интереса. Развој луке очекује се да ће повећати способност Пакистана да пројектује утицај у Аравијској мору и допринесе иницијативама регионалне поморске безбедности. Како планирање и студије изводљивости буду настављене током 2025. године, перспектива за луку Јивани је чврсто повезана са ширим геополитичким динамикама, укључујући односе Пакистана са суседним Ираном, инвестиционе приоритете Кине и развијање образаца регионалне трговине.
Историјска позадина и генеза пројекта
Развој луке Јивани, која се налази на југозападној обали Пакистана у близини границе са Ираном, има своје корене у ширим стратегијама земље за побољшање поморске инфраструктуре и регионалне повезаности. Историјски, Јивани је био скроман рибарски град с ограниченим лукастим објектима, потпомогнут већим и развијенијим пројектом лука Гвадар, који се налази приближно 80 километара на исток. Међутим, стратешка важност Јиванија је дуго препозната због његове близине Ормуском протоку, критичној тачки за глобалне испоруке нафте, и његове локације на западном крају Кинеско-пакистанског економског коридора (CPEC).
Генеза развоја луке Јивани може се пратити до напора Пакистана из раних 2000-их да разноврсити своју лукасту инфраструктуру и смањи зависност од Карачија и Гвадара. Прве студије изводљивости проводила је Агенција за луку Гвадар и Министарство морских послова, истичући потенцијал Јиванија као допунске дубоке луке и чворишта за трансшпедицију и регионалну трговину. Развој луке је такође замишљен као средство за подстицање економског раста у недовољно развијеној провинцији Балочистан и пружање алтернативног логистичког чворишта за домаће и међународне актере.
Моментум за пројекат је повећан током 2020-их, јер су регионалне геополитичке динамике и проширење CPEC-а нагласили потребу за додатним поморским ресурсима. У 2023. и 2024. години, Влада Пакистана укључила је луку Јивани у свој национални план развоја лука, распоређујући почетна средства за детаљне техничке студије и еколошке процене. Министарство морских послова, које надгледа политику и развој лука, од тада је координисало са покрајинским властима и међународним партнерима како би одредило поступак фазне експанзије Јиванија. Ово укључује планове за нове пречке, капацитете за складиштење, и подршку инфраструктуре као што су путне и железничке везе са националном мрежом.
- 2023: Влада Пакистана званично најављује намеру развоја луке Јивани као дела своје поморске стратегије.
- 2024: Техничке и еколошке студије покренуте под надзором Министарства морских послова.
- 2025: Пројекат улази у фазу предзаступа, са стицањем земљишта и консултацијама са учесницима у току.
Гледајући напред, развој луке Јивани се очекује да ће се одвијати у степенима током следећих неколико година, с фокусом на искоришћавање њеног стратешког положаја за регионалну трговину и безбедност. Историјска позадина пројекта одражава дуготрајне амбиције за развој обале и развијајуће империјативе пакистанске поморске политике у контексту променљивих регионалних динамика.
Кључни учесници и званична партнерства
Развој луке Јивани, која се налази у близини западне обале провинције Балочистан у Пакистану, постаје стратешка иницијатива у ширем контексту регионалне повезаности и експанзије поморске инфраструктуре. Од 2025. године, пројекат углавном надгледа Агенција за луку Гвадар (GPA), законско тело под Министарством морских послова Пакистана, које је одговорно за управљање и регулисање великих пројеката лука дуж југозападне обале земље. Мандат GPA укључује не само оперативно надзирање луке Гвадар, већ и олакшавање нових развоја лука као што је Јивани, са фокусом на побољшање трговине, логистике и регионалне интеграције.
Кључни учесници у развоју луке Јивани укључују Владу Пакистана, коју представља Министарство морских послова, и покрајинску Владу Балочистана, која игра критичну улогу у распределји земљишта, локалној инфраструктури и ангажовању заједнице. Пакистанска морнарица је такође значајан учесник, имајући у виду близину Јиванија осетљивим поморским путевима и стратешком Ормуском протоку. Учествовање морнарице фокусирано је на осигуравање поморске безбедности, подршку инфраструктури луке, и интеграцију поморских капацитета у комерцијалне операције ради заштећења националних интереса.
Међународна партнерства су под активно разматрање, са Владом Пакистана која трага за инвестицијама и техничком сарадњом од регионалних савезника. Док формални споразуми нису јавно финализовани до почетка 2025. године, одвија се континуиран дијалог са ентитетима из Кине, одражавајући шире оквир Кинеско-пакистанског економског коридора (CPEC). CPEC Агенција, владино тело основано да координира и спроводи CPEC пројекте, надгледа иницијативу Јивани за потенцијалну интеграцију у логистичке и енергетске мреже коридора. Ово би могло укључивати будућа партнерства са кинеским државним предузећима, посебно у изградњи лука, дреджирању и управљању, одражавајући модел коришћен у Гвадару.
Осим тога, Агенција за луку Гвадар истражује сарадњу са Компанијом за слободну зону Гвадар, како би развили суседне индустријске и логистичке зоне, настојећи да реплицирају ефекат економског груписања виђен у Гвадару. Ова партнерства ће привући инвестициона средства из приватног сектора, и домаћа и међународна, у наредним годинама.
Гледајући напред, у наредним годинама вероватно ће доћи до формализације заједничких предузећа, концесионних уговора и партнерстава јавног и приватног сектора како пројекат луке Јивани прелази из фазе планирања у извршење. Уклученост званичних тела као што су GPA, Пакистанска морнарица и CPEC Агенција биће од пресудне важности у обликовању оперативног оквира луке, безбедносних протокола и интеграције са регионалним трговачким коридорима.
Планови инфраструктуре и технолошке иновације
Развој луке Јивани, која се налази у близини границе Пакистана и Ирана уз Аравијску море, постаје стратешка инфраструктурна иницијатива за Пакистан у 2025. и наредним годинама. Проширење луке позиционирано је као допунска тачка већој луци Гвадар, с циљем побољшања регионалне повезаности, подстицања трговине и подршке економском развоју провинције Балочистан. Агенција за луку Гвадар, која надгледа велике поморске пројекте у региону, указала је да ће се развој Јиванија фокусирати на комерцијалне и безбедносне аспекте, с обзиром на њену близину кључним поморским путевима и Ормуском протоку.
Инфраструктурни планови за луку Јивани у 2025. укључују изградњу нових пречака способних да обрађују општу робу, расуте производе и потенцијално контејнеризоване испоруке. Стратешки план луке, како је дефинисао Агенција за луку Гвадар, предвиђа развој подршке логистичким зонама, складишним капацитетима и побољшаној путној и железничкој повезаности на обалу Мекран. Ове надоградње имају за циљ да олакшају кретање роба између Пакистана, Ирана и ширег Гулфа, а такође да пруже алтернативни поморски излаз за Авганистан и државе Централне Азије.
Технолошка иновација је кључна компонента стратегије развоја луке Јивани. Планови за 2025. и касније укључују интеграцију дигиталних система управљања лукама, аутоматизоване опреме за руковање теретом и побољшану инфраструктуру безбедносне надзоре. Прихватање паметних поморских технологија очекује се да ће поједноставити царинске процедуре, смањити време обраде и побољшати општу оперативну ефикасност. Министарство морских послова Владе Пакистана, које је одговорно за националну политику лука, истакло је важност искоришћавања дигитализације и аутоматизације како би се позиционирала Јивани као модерна, конкурентна лука у региону.
Еколошка одрживост се такође уграђује у рам развоја луке. Министарство морских послова Владе Пакистана је истакло мере за мониторинг животне средине, управљање отпадом и заштиту локалних морских екосистема, нарочито с обзиром на близину Јиванија еколошки осетљивим подручјима мангрових шума и гнездилиштима корњача. Ове иницијативе су дизајниране да обезбеде да експанзија луке буде у складу са међународним еколошким стандардима и подржи дугорочну отпорност обале.
Гледајући напред, успешна имплементација инфраструктурних и технолошких надоградња у луци Јивани очекује се да ће побољшати морску трговинску капацитет Пакистана, привући стране инвестиције и допринети регионалној економској интеграцији. Траекторија развоја луке ће бити чврсто повезана са ширим геополитичким и економским трендовима у Јужне Азији и на Блиском Истоку, као и континуираном сарадњом с регионалним актерима.
Економски утицај: Трговина, запошљавање и регионални раст
Развој луке Јивани, која се налази у близини границе између Пакистана и Ирана уз Аравијско море, припрема се да постане значајан покретач економске трансформације у југозападној регији Пакистана. Од 2025. године, експанзија луке приоритетна је у ширем оквиру Кинеско-пакистанског економског коридора (CPEC), главне иницијативе у оквиру Кинијне иницијативе Појас и пут (BRI). Стратешка локација луке, одмах источно од Ормуског протока, позиционира је као потенцијални чвор за регионалну трговину, допунjujući блиској луци Гвадар.
Економски утицај развоја луке Јивани очекује се да ће се манифестовати у неколико кључних области. Прво, лука ће олакшати повећање поморске трговине, нарочито за расуту робу и активности трансшпедиције. Према планским документима из CPEC Агенције, прва фаза луке ће се фокусирати на изградњу вишенаменских пречака, складишних капацитета и логистичких зона, с циљем руковања неколико милиона тона терета годишње до краја 2020-их. Ова експанзија ће привући и домаће и стране инвестиције у операције луке, складиштење и сродне индустрије.
Создавање запослења је још један централни стуб економског утицаја луке. Агенција за луку Гвадар, која ће надгледати аспекте развоја Јиванија, процењује да ће хиљаде директних послова бити генерисано током фазе изградње, с додатним запослењем у логистици, царини, безбедности и помоћним услугама када лука постане оперативна. Привлачност радника и њихових породица ће вероватно подстаћи потражњу за стамбеним простором, малопродајом и јавним услугама, даље подстичући локалну економију.
Регионално, развој луке Јивани очекује се да ће катализовати раст у Балочистану, покрајини коју карактеришу недовољна улагања и ограничене економске могућности. Интеграција луке са планираним путним и железничким везама у оквиру CPEC-а побољшаće повезаност између Пакистана, Ирана и Централне Азије, потенцијално трансформирајући Јивани у капију за регионалну трговину. Влада Пакистана је истакла улогу луке у подршци рибарству, експорту минерала и прекограничној трговини, што би могло допринети разноврснијој и отпорнијој регионалној економији.
Гледајући напред, успех развоја луке Јивани зависиће од одрживих инвестиција, побољшања сигурности и ефикасног управљања. Ако се ови услови испуне, лука ће имати кључну улогу у економској слици Пакистана у наредним годинама, подстичући трговину, стварање радних места и регионалну интеграцију.
Геополитичке импликације и сигурносна разматрања
Развој луке Јивани, која се налази у близини западне границе провинције Балочистан у Пакистану и недалеко од границе са Ираном, израста у значајну тачку у развијајућем геополитичком пејзажу Аравијског мора. Од 2025. године, стратешка локација луке – приближно 80 километара западно од утврђене луке Гвадар – поставља је на раскрсницу великих поморских трговинских путева и у близини Ормуског протока, критичне тачке за глобалне залихе енергије.
Влада Пакистана је показала намеру да убрза развој луке Јивани као део ширих напора за побољшање своје поморске инфраструктуре и разноврсност лукастих капацитета. Очекивања су да ће лука допунити Гвадар, којим управља Агенција за луку Гвадар и развијена под значајном кинеском инвестицијом у оквиру Кинеско-пакистанског економског коридора (CPEC). Иако је развој Јиванија још у раној фази, званичне изјаве указују на то да се спроводе студије изводљивости и почетно планирање, с фокусом на комерцијалне и безбедносне аспекте.
Геополитички моменти, близина Јиванија и Ирану и Гифу Оман, доносе сложене динамике. Развој луке је пажљиво праћен од стране регионалних актера, укључујући Иран, Кину и Сједињене Државе, због њеног потенцијала да утиче на поморску безбедност и токове трговине. Пакистанска морнарица је повећала своје присуство у том подручју, наводећи потребу да се осигурају поморске линије комуникације и заштите стицање инфраструктуре. Пакистанска морнарица је такође истакла значај Јиванија у својој поморској стратегији, нарочито у контексту сузбијања пиратства, кријумчарења и потенцијалних спољашњих претњи.
Сигурносна разматрања су додатно појачана историјом побуне и прекограничним тензијама у региону. Балочистан је периодично био подложан немирима, а развој нових инфраструктурних пројеката често се суочава са изазовима везаним за локалну безбедност и ангажовање заједнице. Влада Пакистана је најавила планове за побољшање безбедности око Јиванија, укључујући распоређивање додатних паравојних снага и успостављање посебних зона безбедности.
Гледајући напред, перспектива за развој луке Јивани у наредним годинама ће бити обликовања регионалне сарадње и конкуренције. Развој луке могао би подстаћи већу економску интеграцију са суседним Ираном, нарочито ако се реализују пројекти прекограничне трговине и енергије. Међутим, могла би и појачати стратешку конкуренцију међу регионалним силама које настоје да осигурају своје интересе у Аравијском мору. Траекторија луке Јивани ће стога остати централна тачка за економску прилику и сигурносну будност у региону.
Еколошке процене и иницијативе одрживости
Еколошке процене и иницијативе одрживости повезане са развојем луке Јивани постају све истакнутије како пројекат напредује у 2025. години. Лука Јивани, која се налази у близини западног краја провинције Балочистан у Пакистану, стратешки је позиционирана близу поморске границе са Ираном и суседна еколошки осетљива залива Гвадар. Развој луке део је ширих напора Пакистана да прошири своју поморску инфраструктуру, допуњујући обližња Гвадар луку и подржавајући регионалну трговину и повезаност.
У 2025. години, Министарство за климatske промене, Влада Пакистана и Пакистанска агенција за заштиту животне средине (Pak-EPA) наредиле су свеобухватне Процене утицаја на животну средину (EIA) за све главне фазе пројекта Јиванија. Ове процене су дизајниране да оцене потенцијалне утицаје на јединствене обалне екосистеме региона, укључујући мангрове, станишта миграторних птица и морску биодиверзитет. EIA се спроводе у складу са Законом о заштити животне средине Пакистана из 1997. и међународним најбољим праксама, осигуравајући да су сви учесници – укључујући локалне заједнице, еколошке НВО и научне стручњаке – консултовани током процеса.
Кључне налазе из недавних процена истичу потребу за чврстим стратегијама ублажавања како би се избегао ризик од обалне ерозије, загађења воде и нарушавања станишта. У одговору, конзорцијум за развој Луке Јивани, под надзором Агенције за луку Гвадар (која је такође задужена за управљање регионалним лукама), покренуо је неколико иницијатива одрживости. Ове иницијативе укључују успостављање заштитних зона за заштиту осетљивих подручја мангрова, имплементацију напредних система за пречишћавање отпадних вода, и усвајање зелених конструкцијских пракси како би се минимизирао угљенични отисак операција луке.
Штавише, пројекат је обавезао на континуирано еколошко мониторисање, са реалним прикупљањем података о квалитету воде, емисијама у ваздуху и индексима биодиверзитета. Министарство за климатске промене, Влада Пакистана, сарађивало је с академским институцијама и међународним партнерима како би развило адаптивне управљачке планове који могу одговорити на нове еколошке изазове како лука Јивани постаје оперативна.
Гледајући напред, перспектива еколошке одрживости у луци Јивани зависеће од ефикасне примене регулаторних оквира и континуираног ангажовања локалних учесника. Интеграција обновљивих извора енергије, као што је соларна енергија за објекте луке, разматра се за следећу фазу развоја. Док Пакистан настоји да балансира економски раст и еколошку заштиту, пројекат луке Јивани позициониран је као тест случај за одрживу инфраструктуру у региону.
Упоредна анализа: Јивани vs. Гвадар и друге регионалне луке
Развој луке Јивани, која се налази у близини границе између Пакистана и Ирана уз Аравијско море, све више привлачи пажњу у 2025. години како Пакистан настоји да разноврси своју поморску инфраструктуру изван главне луке Гвадар. Док је Гвадар, којим управља Агенција за луку Гвадар и развијен значајним кинеским инвестицијама у оквиру Кинеско-пакистанског економског коридора (CPEC), позициониран као великa дубока лука за трансшпедицију и регионалну трговину, стратешка вредност Јиваније се све више преиспитује у светлу развијајућих регионалних динамика и безбедносних разматрања.
Близина Јиванија Ормуском протоку – кроз који пролази значајан део глобалних испорука нафте – даје му јединствену геостратешку важност. У 2025. години, Влада Пакистана је сигнализовала намере да надогради објекте луке Јивани, фокусирајући се на дупле сврхе (комерцијалне и поморске) капацитете. Ово је делом реакција на растућу конкуренцију од регионалних лука, укључујући Иранску луку Чабар, (развијену у сарадњи с Индијом) и Оманску луку Дукм, које обе проширују своје капацитете и повезаност да привуку међународно пловидбу и инвестиције.
Упоредно, Гвадар остаје централно место поморске стратегије Пакистана, с пројектованом капацитетом да обради више од 13 милиона тона терета годишње и текућим инфраструктурним пројектима као што су Гвадар слободна зона и Источни залива пут. Међутим, оперативни изазови – као што су безбедносна питања, ограничена повезаност са унутрашњошћу и спорији него што се очекивало индустријски развој – подстакли су политичке доносиоце да размотре Јивани као комплементарни чвор. Развој Јиванија очекује се да ће бити постепенији, с првим фазама фокусираним на рибарство, малом обрадом терета и поморском логистиком, према планским документима Министарства морских послова, Владе Пакистана.
С друге стране, лука Чабар, којом управља Иранска организација луке и поморства, већ је успоставила директне поморске везе са Индијом и Авганистаном, заобилазећи Пакистан и пружајући алтернативни трговачки коридор. Оманска лука Дукм, којом управља Компанија лука Дукм, такође постаје логистички и индустријски центар, користећи политичку стабилност и међународна партнерства.
Гледајући напред, перспектива за луку Јивани зависи од одрживе државне инвестиције, регионалне безбедносне сарадње и интеграције у шире економске коридоре. Иако је мало вероватно да ће у кратком року бити конкурентна Гвадару, развој Јиванија би могао побољшати отпорност Пакистана у поморској области, понудити резерву за критичну инфраструктуру и потенцијално привући нишну комерцијалну и одбрамбену активност у наредним годинама.
Јавни интерес и тржишне прогнозе: Пројекције раста до 2030
Развој луке Јивани, која се налази у југозападној провинцији Балочистан, Пакистан, све више привлачи јавни интерес и стратешку пажњу као део ширих амбиција земље за поморску инфраструктуру. Од 2025. године, лука се позиционира да допуни суседну луку Гвадар, с обе локације смештене дуж Аравијског мора и чинеће критичне чворове у оквиру Кинеско-пакистанског економског коридора (CPEC). Влада Пакистана, кроз Министарство морских послова, изнела је планове да трансформише Јивани у вишенаменску дубоку луку, настојећи да побољша регионалну повезаност, подстакне локалне економије и подржи националне трговачке циљеве.
Јавни интерес за луку Јивани подстиче очекивања економског узлета, стварања запослења и побољшања логистике за необрађени пријевоз у Балочистану. Близина луке главним поморским путевима и Ормуском протоку додатно појачава њен стратешки значај. Према званичним изјавама, фазни развој луке ће укључити контејнерске терминале, објекте за расуту робу и подршку инфраструктури, као што су путне и железничке повезаности са националном мрежом. Министарство морских послова је указало да су студије изводљивости и еколошке процене у току, с почетним грађевинским активностима које се очекује да ће се убрзати у 2025.
Тржишне прогнозе за луку Јивани до 2030. године су опрезно оптимистичне. Очекује се да лука обрађује растући удео регионалног терета, нарочито како се трговински волумени између Пакистана, Кине и земаља Залога повећавају. До 2030. године, пропусност у луци Јивани могла би достићи неколико милиона тона годишње, под условом успешног завршетка планираних инфраструктурних радова и интеграције са логистичким коридорима CPEC-а. Агенција за луку Гвадар, која може играти улогу у управљању Јиванијем, истакла је потенцијал за Јивани да постане чвор за трансшпедицију и подршку рибарским и поморским индустријама.
Изазови остају, укључујући потребу за значајним улагањем, безбедносним разматрањем и управљањем животном средином. Међутим, посвећеност владе партнерствима јавног и приватног сектора и међународној сарадњи очекује се да привуку и домаће и странке инвеститоре. Развој луке такође је усаглашен са Пакистанском Визијом 2025, која приоритетизује модернизацију инфраструктуре и регионалну интеграцију. У наредним годинама, прекретнице као што су додела грађевинских уговора, почетак дреджирања и успостављање слободних зона очекује се да ће подстакнути даљи јавни ангажман и поверење инвеститора.
У резимеу, развојна трајекторија луке Јивани до 2030. године постављена је да преобликује економски пејзаж југозападног Пакистана, с значајним последицама за трговину, запошљавање и регионалну повезаност. Континуиране иницијативе владе и интересовање тржишта указују на позитивну перспективу, под условом да одговорне власти успешно управљају изазовима имплементације.
Будућа перспектива: Изазови, могућности и дугорочна визија
Развој луке Јивани, која се налази у близини западне обале Пакистана у Балочистану, спреман је да постане значајна компонента стратегије поморске инфраструктуре земље у 2025. и будућим годинама. Како Пакистан настоји да разноврси своје лукаске капацитете изван Карачија и Гвадара, стратешки положај Јиванија – блиских Ормуском протоку и граници са Ираном – нуди и уникатне могућности и сложене изазове.
У 2025. години, Влада Пакистана, кроз Министарство морских послова, наставља да даје приоритет развоју инфраструктуре лука као дела своје шире политике плаве економије. Лука Јивани замишљена је као вишенаменски објекат, с потенцијалом за комерцијалну пловидбу, рибарство и поморске операције. Близина луке главним поморским путевима и њена локација ван гужвице Персијског залива чини је атрактивном за трансшпедицију и регионалну трговину, посебно како глобални образци пловидбе еволуирају у одговору на геополитичке промене и разноврсност ланца снабдевања.
Међутим, развој се суочава са неколико изазова. Недовољно развијена инфраструктура региона, укључујући ограничену повезаност путевима и железницама, представља логистичке препреке. Еколошка питања су такође значајна, с обзиром на то да је подручје Јиванија близу еколошки осетљивих зона, укључујући мангрове и морска станишта. Министарство морских послова је указало да ће процене утицаја на животну средину и оквири одрживог развоја бити интегрални део планирања пројеката, настојећи да изравнају економски раст с очувањем.
Сигурност остаје клјучна забринутост. Балочистан је периодично био подложан немирима, а близина међународних граница захтева чврсте безбедносне протоколе. Учествовање Пакистанске морнарице у региону наглашава двоструку визију за Јивани, комбиноване комерцијалне и одбрамбене циљеве. Присуство морнарице ће вероватно побољшати поморску безбедност и подржати оперативну отпорност луке.
Гледајући напред, дугорочна визија за луку Јивани укључује интеграцију са иницијативама регионалне повезаности, као што је Кинеско-пакистански економски коридор (CPEC), иако до 2025. године конкретне инвестиционе обавезе од међународних партнера остају ограничене. Фокус владе је на фазираној експанзији, почињући с основним капацитетима луке и постепеним проширењем капацитета како потражња настаје. Ако буде успешно реализован, Јивани ће могао постати потенцијалнa капија за трговину, рибарство и енергетску логистику, доприносећи локалном економском развоју и националној стратешкој дубини.
У резимеу, иако развој луке Јивани 2025. године још увек у раној фази, перспективе пројекта обележавају мешавина прилика и изазова. Његов успех ће зависити од упорне посвећености владе, ефективне координације учесника и способности привлачења инвестиција, док управља еколошким и безбедносним ризицима.